media

'Het begon allemaal bij 't Kapelleke in de Zeg'

Auteur: door Paul Schepers | dinsdag 21 februari 2012 | 08:29

Rien Voermans en Nelly Voermans-van Meer hebben in het begin van hun huwelijk geprobeerd te aarden in de Noord-Oostpolder. Heimwee naar Brabant was een van de redenen om terug te keren. foto Robert van den Berge/het fotoburo.

ROOSENDAAL - Nelly van Meer en Rien Voermans waren gisteren op de dag af zestig jaar getrouwd.

Zaterdag gaan ze dat uitgebreid vieren.
De boerendochter en boerenzoon uit Oudenbosch leerden elkaar meer dan zestig jaar geleden kennen bij 't Kapelleke in Zegge, waar de jongelui uit Oudenbosch in mei op zondag graag naar toe fietsten. "Dat was ons zondags uitje", aldus de 90-jarige Rien Voermans. Kort na hun huwelijk trokken zij naar de Noord-Oostpolder. "Dat was nieuwe grond en daar werden boerenbedrijven opgezet. Ik werkte bij een boer en had me ingeschreven om een eigen boerenbedrijf te beginnen, maar dat liep anders", vertelt Rien Voermans.
"Het was onontwikkeld gebied. We hadden er niet eens een telefoon en ik miste alle contacten met de familie. Toen we na loting niet in aanmerking kwamen voor een boerderij en ik steeds meer heimwee naar Brabant kreeg, zijn we teruggegaan", zegt de 86-jarige Nelly Voermans-van Meer. "Mijn man wilde eerst emigreren naar Canada, maar daar voelde ik helemaal niets voor."
Het Oudenbossche stel streek in Roosendaal neer. "Ik solliciteerde bij de spoorwegen en ging werken bij de in- en uitklaring van goederen. We kregen een huis in de Westrand. Later zijn we naar de Kortendijk verhuisd, waar we nu nog steeds met veel plezier wonen", blikt Rien terug.
Hij heeft tijdens zijn werk ook heel wat gelachen. "Als er geen goederen aankwamen en we tijd hadden, gingen we een potje kaarten. Maar van mijn chef mocht dat niet. Toen hij tijdens het kaarten binnenkwam, vroeg ik hem om even mijn kaarten vast te houden. Dan kon ik even naar een zekere plaats. Voor dat soort geintjes was ik altijd in."
Het echtpaar Voermans-van Meer kreeg twee jongens en twee meisjes en heeft inmiddels zeven kleinkinderen. "Wij zijn van de Westrand naar de Kortendijk verhuisd, omdat mijn zus een boerderij had in de Driehoekstraat en ik graag dicht bij haar wilde wonen. Dat was maar van korte duur. De boerderij en het land werden onteigend en de familie ging met al het vee naar Groningen. Ik hechtte altijd heel erg aan mijn familie", vertelt Nelly. Rien Voermans fietst bij goed weer nog altijd zijn rondjes van Roosendaal via Zegge naar Oudenbosch.
"Vroeger ging ik dan bij de familie op de koffie, maar op onze leeftijd wordt dat kringetje steeds kleiner", aldus Rien, die na zijn pensionering nog regelmatig te vinden was op de boerderij van de familie.
Nu beperkt zijn hobby zich tot het onderhouden van de tuin rond de woning. Vroeger was hij vaste bezoeker van RBC op het voormalige sportpark De Luiten. Netty is nog wekelijks te vinden bij de kaartclub en was tot voor enkele jaren vaste bezoeker van de vergaderingen van het CDA. "Ik ben al lid sinds de oprichting van het CDA", meldt ze trots.
Zaterdag, na al het carnavalsgedruis, wordt het diamanten huwelijk gevierd.
"Dat wordt een echte familiereünie. De Groningse familie komt, maar ook veel anderen uit het hele land. Ik verlang er naar om iedereen weer eens te zien", verheugt Nelly zich.

Het echtpaar behoort tot stamboom 7-Meer.

Startpagina: Stichting Van Meer